Jeżeli zetkneliście się z ideą prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów w formie online, to zapewne zgodzicie się się ze mną, że jest to pomysł wart rozważenia, bo zalet ma sporo. 

  1. Nie potrzebujesz instalować specjalistycznego oprogramowania na swoim komputerze. Wystarczy przeglądarka graficzna. A jeśli czytasz mojego bloga, to najprawdopodobniej robisz to w Internet Explorerze, Operze albo Firefoxie. Czyli przeglądarkę już masz.
  2. Nie ma też specjalnych wymagań dotyczących sprzętu komputerowego. Potrzebujesz komputer – taki, żeby na nim działała przeglądarka. I jeszcze drukarka jest potrzebna. Ale od biedy można zainstalować jakąś drukarkę wirtualną, za jej pomocą pliki wyruku zapisać do formatu PDF i wydrukować na innym komputerze.
  3. Nie musisz martwić się o archiwizację swoich zapisów (bo przypominam, że prowadząc księgowość komputerową masz obowiązek zadbać o archiwizację zapisów Księgi przynajmniej do czasu jej wydruku). O to dba serwis dostarczający oprogramowanie.
  4. Masz dostęp do modułu fakturowania i do Księgi z dowolnego komputera podłączonego do sieci, więc jeśli prowadzisz działalność w kilku miejscach możesz wystawić fakturę lub sprawdzić zapisy księgi w każdym z nich.
  5. Nie jesteś zostawiony sam sobie. Serwis dostarcza szeroki zakres pomocy dotyczącej zagadnień technicznych  i podatkowo-prawnych, zarówno w postaci opisowej, jak i czatu czy mozliwości rozmowy telefonicznej z konsultantem.

Ale żeby laurka nie była zbyt słodka, trzeba powiedzieć o jednym, ale bardzo istotnym mankamencie. Jest nim cena takich usług. Wiodącym i najbardziej znanym polskim serwisem internetowym, który udostępnia oprogramowanie do samodzielnego prowadzenia PKPiR (i związanych z nią ewidencji) jest ifirma.pl . Jej usługi kosztują 45 zł netto miesięcznie. Przy zakupie abonamentu rocznego lub półrocznego – rok używania serwisu kosztuje 450 zł netto (549 zł brutto). Program do prowadzenia PKPiR (mający takie funkcje jak ifirma.pl, tylko do instalacji stacjonarnej) można kupić już w okolicach 100 zł.  Najdroższe kosztują ok. 250 zł. Więc różnica jest znaczna.

Jakiś czas temu mignęła mi reklama nowego serwisu, który udostępnia moduły do zarządzania firmą w postaci serwisu online. Prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów kosztowało 26 zł. To już bardziej zachęcająca cena. Tylko przestali opłacać boxy reklamowe na Google i nie mogę ich ponownie wyszukać.😦 Ale gdyby ktoś z Was trafił do nich, to bardzo proszę niech da mi znać. Chętnie przyjrzałabym się z bliska ich ofercie.