Mała księgowość – a właściwie księgowość małej firmy, to najczęściej prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Jest to relatywnie dość prosta forma prowadzenia rachunkowości, choć dla wielu osób może wydawać żmudna. Oczywiście można prowadzenie spraw księgowych delegować. Jednak, jako przedsiębiorca, powinieneś znać podstawowe zasady obliczania Twoich podatków.

Dlaczego?

Po pierwsze: jeśli zatrudniasz księgową, to i tak osobiście (a przy jednoosobowej działalności gospodarczej – całym swoim majątkiem)odpowiadasz za efekty jej pracy. Dobrze więc przynajmniej ogólnie wiedzieć co robi.

Po drugie: możesz zlecić prowadzenie ksiąg do biura rachunkowego. Biuro ma polisę OC, więc za jego pomyłki odpowiada ubezpieczyciel. Ale biuro nie zrobi za Ciebie całej pracy – np. faktury będziesz musiał i tak wystawiać we własnym zakresie.  Dodatkowo, jeśli znasz zasady prowadzenia małej księgowości, wasza współpraca jest znacznie prostsza.

Po trzecie, jak napisał Kamil Cebulski w swoim blogu  : „kiedy człowiek zacznie myśleć prostymi kategoriami księgowymi zamiast emocjami, świat od razu wydaje się prostszy i lepszy”.